Einkaufen
Märkte
Essen und Trinken
Kultur
Event Kalender
Unternehmen

Kazen met een verhaal van Het Kaaslokaal

Al ruim 35 jaar komt kaasliefhebbend Apeldoorn en omstreken over de vloer bij Het Kaaslokaal in de Deventerstraat. Eigenaresse Laura Visser en haar moeder Hilde Rustema hebben een passie voor kaas en verkopen met liefde (h)eerlijke kazen met een verhaal. ​

Eigenaresse Laura Visser (links) en werkneemster Veerle Willems

“We hebben veel vaste klanten die wekelijks terugkomen. Dat is ontzettend veel waard.”

Het kaaswalhalla in de Deventerstraat is een vertrouwd gezicht in het Apeldoorns straatbeeld. “Kijk, dat is mijn moeder: Hilde”, wijst Laura. “Dit was altijd de winkel van mijn ouders. In 1984 begonnen zij samen Het Kaaslokaal, toen was ik zelf 4 jaar oud. In mijn jongere jaren moest ik weinig van de winkel hebben en had ik juist heel sterk het gevoel dat ik weg moest uit Apeldoorn”. Na verloop van tijd kwam ze echter toch weer in Apeldoorn wonen. Toen haar vader ziek werd, kwam ze geregeld helpen in de winkel. “En ik ben daarna nooit meer weggegaan.” 


Kazen met een verhaal

Hilde en Laura willen hun bezoekers kwaliteit laten proeven en ze bewust maken van wat echte en eerlijke kaas is. De kwaliteit van kaas is hun drijfveer. Ze hebben vele soorten biologische kaassoorten in de winkel liggen, elk met een eigen verhaal. “We vinden het leuk om producten te verkopen waar we achter staan. Daarom kennen we het verhaal van iedere kaas die in de winkel ligt.“ Sommige kazen komen direct van de boer, veel van die boeren kennen ze ook persoonlijk. Alle kazen smaken anders terwijl de basis hetzelfde is: melk. “Bij ons kun je kazen vinden uit de buurt, maar ook uit de verste uithoeken van Europa. Dat is denk ik ook onze kracht.”

De grote kring van vaste klanten zorgde er mede voor dat de zaken tijdens de lockdown juist nog veel beter gingen dan voorheen. Laura: “Van bedrijven die door ons samengestelde borrelpakketjes bij hun personeel thuis af wilde leveren tot onze vaste klanten die trouw hun wekelijkse bestelling bleven plaatsen.” Die vaste klanten zijn dan ook heel belangrijk. “We hebben veel vaste klanten die wekelijks terugkomen. Dat is ontzettend veel waard.” Ook vakantiegangers weten hun weg naar de kaaswinkel te vinden. Alles wat toeristen kopen, verpakken ze vacuüm; zo kun je kaas maandenlang bewaren.


Apeldoornse kaas en streekproducten

In het weekend zijn de kaasplankjes erg in trek. Een aantal kaasjes voor op de plank, geselecteerd door de dames zelf. “Er zijn mensen die komen elke week zo’n kaasplankje halen. In de loop der tijd leren ze echt de smaken herkennen en weten ze precies waar ze wel- en niet van houden. Een heel leuk proces!”, vertelt Laura. 

Twee jaar geleden introduceerde de dames in samenwerking met De Kaasman de allereerste Apeldoornse kaas genaamd ‘Apeldoorns roem’. Het tweetal werkt bovendien graag samen met Apeldoornse partijen die producten maken die goed bij kaas passen. Zo staan er diverse biertjes van Bierbrouwerij Puik in de Beekstraat en flessen wijn van Vintake. “We verkopen ook een Apeldoornse cider van Twee Broers Brouwen, die wordt gebrouwen van de appels van de Oude Olifantenschuur.”

Apeldoorns Roem, de eerste Apeldoornse kaas


Horeca-samenwerkingen

Wie graag bij de Apeldoornse horeca in het centrum uit eten gaat, zal ongetwijfeld wel eens een kaas(plankje) van Het Kaaslokaal op de kaart hebben zien prijken. “We vinden het heel leuk om samen te werken met lokale horeca. Zo leveren we kaas aan Rembrandt, Alfred Kookt, Schenkers en het pas geopende Bistro Meester in de Van Kinsbergenstraat”, licht Laura toe. 

Kaas speelt een grote rol in het leven van Laura en Hilde. “Kaas is echt een heel leuk product, we zijn er eigenlijk altijd mee bezig. Ook als we bijvoorbeeld op vakantie zijn; dan willen we dolgraag lokale kaaswinkeltjes en kaasboeren bezoeken”, vertelt Laura enthousiast. Het contact met klanten is en blijft voor de dames één van de mooiste aspecten van hun werk. “Van mensen die even een praatje kwamen maken tijdens de coronacrisis tot toeristen; wij hebben echt alleen maar leuke klanten! Zelfs mensen een kleine beurs, die dan een paar plakjes kopen in plaats van een stuk kaas. Dat is toch prachtig?”


 

Bleiben Sie auf dem Laufenden

Melden Sie sich für unseren Newsletter an und bleiben Sie informiert!